Wereldwijd brengen patiënten per consult minder dan 5 minuten in de spreekkamer door. Echter is er een groot verschil per land in de gemiddelde consultduur. In Bangladesh duurt een consult namelijk gemiddeld 48 seconden terwijl er in de VS ruim 20 minuten per normaal consult besteed wordt (Bukman, 2017). Dit verschil is natuurlijk enorm, maar heeft dit voor effect op de kwaliteit van onze zorg?

Doktersconsult in Nederland
In Nederland duurt één doktersconsult gemiddeld 10 minuten. Heb je meerdere vragen of een klacht waar langer de tijd voor nodig is moet je een dubbel consult afspreken. Dan worden er 20 minuten vrijgemaakt voor het bespreken van jouw probleem (Ziekten.nl, 2017). De eerste 18 seconden zijn het meest van belang, want binnen die tijd leg je jouw probleem uit en wordt er een diagnose gesteld. Daarna wordt er al nagedacht over welke behandelmogelijkheden er zijn en welke het beste is (Gezondheidsnet, 2016).

Foutieve zorg en verspilling
Een slechte uitleg kan ervoor zorgen dat er verkeerde conclusies getrokken worden. Dit kan betekenen dat er foute keuzes worden gemaakt en je niet de juiste zorg krijgt. Korte consulten kunnen leiden tot foute diagnoses en verkeerd voorgeschreven medicijnen. Hierdoor gaat de werking van de medicijnen ook achteruit wanneer deze medicijnen wel nodig zijn. Al deze onnodige fouten zorgen voor veel verspilling en hoge zorgkosten. Door de duur van het consult te verlengen wordt er minder druk gelegd op de huisarts, waardoor zij betere diagnoses kunnen stellen en de kwaliteit van de zorg verbeterd (Aaldert van Soest, 2017).

VGZ-pilot
Een aantal huisartsenpraktijken hebben meegedaan met een pilot van de zorgverzekeraar VGZ waarbij de huisartsen 15 minuten krijgen per consult. Dit kunnen zij realiseren door het aantal patiënten per huisarts te verlagen en een vergoeding te bieden, zodat de pilot geen negatieve invloed heeft op hun verdiensten. In Nederland heeft een huisarts zo’n 2100 patiënten. De bedoeling is om dit aantal de verlagen naar zo’n 1800 patiënten. In vergelijking tot andere landen is dit nog steeds erg veel. Daar ligt de norm op zo’n 1300 tot 1400 patiënten (Corien Lambregtse, 2017).

Uitkomsten
Uit de pilot blijkt dat dit voor zowel de huisartsen als de patiënten als erg positief ervaren wordt. Er is genoeg tijd om een goed gesprek te voeren met de patiënt waardoor er concretere vragen gesteld kunnen worden waar normaal gesproken geen tijd voor was. Hierdoor is de tevredenheid van de patiënten omhooggegaan. Ook blijkt dat het aantal verwijzingen naar een specialist is gedaald met minstens 10%. Verder is er minder medicatie voorgeschreven en zijn er minder verlegenheidsfoto’s gemaakt. Hierdoor wordt een hele hoop geld bespaard (Corien Lambregtse, 2017).

Zelf triage
Er valt nog een hele hoop te winnen doormiddel van zelf triage. Op onze Zorgstand bieden wij ‘Moet Ik Naar De Dokter’ aan. De app geeft advies over lichamelijke klachten en geeft aan of het nodig is een huisarts te raadplegen. Zo kan de huisarts zijn/haar kostbare tijd besteden aan patiënten die dit het hardste nodig hebben.