We zijn allemaal bekend met die aparte wachtkamersfeer. Zonder dat we het door hebben, zijn er een aantal regels ontstaan in deze ruimte. Regels of etiquette die niet speciaal zijn vastgelegd, maar waar wij ons toch met zijn allen spontaan aan houden (of niet natuurlijk).

1: Geduld is een schone zaak
Natuurlijk is wachten tijdverspilling. We hebben allemaal wel betere dingen te doen dan om ons heen staren naar het opeens heel erg interessante behang,  om de klok van de muur af staren of om tienduizenden keren op onze telefoon kijken om te zien of je toevallig een nieuw bericht hebt. Je bent natuurlijk niet de enige in een wachtkamer. Er staan verschillende afspraken gepland op dezelfde dag en sommige afspraken kunnen iets uitlopen. Geduld is dan een schone zaak.

2: Speelhoek of dierentuin?
Geweldig altijd, zo’n speelhoek voor de kinderen tijdens het wachten. Zij zijn even zoet en de ouders hebben even rust. Er zit wel één grote maar aan: leuk dat de kinderen alles overhoophalen tijdens het spelen, maar opruimen ligt soms wat ingewikkelder. Natuurlijk kan je niet iedereen ophouden wanneer je naam genoemd wordt als je aan de beurt bent, maar na het consult even alles netjes terugzetten voor je weggaat, is zo gepiept!

3: Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks.
Iemand die doodziek is en/of pijn heeft waardoor hij/zij noodzakelijk naar de dokter moet, zit niet te wachten op drukte om zich heen, maar om geholpen te worden. Ga dan ook niet uitgebreid met Truus van de overkant die toevallig ook een afspraak heeft in gesprek over haar kat die 2 weken geleden het loodje heeft gelegd. Een wachtkamer is nou niet de meeste geschikte plek voor een reünie, of om dat soort onderwerpen te bespreken.

4: Bellen is een absolute no-go
Uiteraard is de reden uit regel 3 hetzelfde voor bellen in de wachtkamer. Bellers verliezen de omgeving om zich heen en dat gaat gepaard met luidruchtigheid. Neem ook niet op buiten de wachtkamer, dat kan de boel ophouden.  De stille modus op de telefoon komt even van pas, ook tijdens het consult uiteraard.

Merendeel houdt zich aan deze regels. En des te meer mensen zich hieraan houden, des te aangenamer het wachten wordt. Uiteraard kan het wachtproces zelf altijd wat efficiënter en leuker. Wij van Zorgstand denken daarom graag met u mee!